Grafisk profil – varumärkets kokbok
Ju enhetligare vi framträder desto starkare varumärken skapar vi. Visst låter det busenkelt? Ändå ser vi ibland företag där den blå linjen blivit lila och ibland även röd längs med vägen. Med lite otur har logotypen fått samma behandling och förvirring i hur företaget presenteras visuellt uppstår.
Ett varumärke och en företagsidentitet är i hög grad beroende av hur det kommuniceras. I allt från blyertspennan, till den avancerade hemsidan ska den blå linjen förbli just blå (om den ska vara blå dvs ;). Just därför är det viktigt att ha en tydlig grafisk profil som riktlinje för hur varumärket ska presenteras visuellt. Det gör det enkelt för alla, från reklambyråer till människor utan kunskap kring grafisk design, att ständigt värna om det värdefullaste företaget har; sitt varumärke. Få företag har råd att helt strunta i hur de presenterar sig för omvärlden.
När vi arbetar fram en grafisk profil är syftet att på ett enkelt och tydligt sätt berätta hur företaget presenteras enhetligt med hjälp av typsnitt, logotyper och färger. Den grafiska profilen ska fungera som en kokbok, alla ska förstå vad som står och man ska snabbt hitta rätt information i den. Utfyllnadstexter är INTE den grafiska profilens forum. Less is more, i just den här kanalen. För att göra det ännu enklare, tar vi fram tio valfria mallar (såsom brevpapper, power points, mailsignaturer och produktblad) som företaget kan använda. Det höjer potentialen att varumärket kommuniceras enhetligt i alla avseenden.
Till det nystartade företaget Stifta fick vi ta fram allt, från första strecket i logotypen till sista punkten i den grafiska profilen. För oss är det LYCKA! Och just Stiftas grafiska profil blev verkligen ett less-is-more-projekt rakt igenom. Från att ha skissat fram logotypen, arbetade vi oss ut i ett tiotal logotyper med symboler och designelement innan vi sakta men säkert backade tillbaka till den ursprungliga stilrena varianten. I den länkades bokstäverna t samman med ett enkelt horisontellt streck i företagets profilfärg. Profilfärgen blev för övrigt en övertoning mellan två olika blå nyanser, eftersom beslutsfattarna inte var eniga – kompromissen vi föreslog visade sig bli helt perfekt. Detta är något vi ofta upplever i arbetsprocessen… Ju fler kockar desto bättre soppa!
Den horisontella linjen i logotypen fick även bli Stiftas designelement. En enda linje? Japp! Mer än så behövdes inte för att ge ett affärsmässigt och seriöst intryck. Låter det lika busenkelt som inledningen i denna text? Ja, när allt är på plats ska det kännas självklart – då är koden knäckt – men det enkla är inte alltid det lätta. Speciellt inte inom grafisk design.
Efter ett halvårs intensivt arbete har Stifta nu en fantastiskt stabil (blå) bas med hemsida, mallar och en tydlig grafisk profil. Vi önskar Stifta all tänkbar lycka med att skapa ett nytt STARKT varumärke och vi är helt säkra på att den blå linjen fortsätter att vara just blå!