fbpx

Stifta AB

Till det nystartade företaget Stifta fick vi ta fram allt, från första strecket i logotypen till sista punkten i den grafiska profilen. För oss är det LYCKA! Stiftas grafiska profil blev ett less-is-more projekt rakt igenom. Från att ha skissat fram logotypen arbetade vi oss ut ett tiotal logotyper med symboler och designelement innan vi sakta men säkert backade tillbaka till den ursprungliga stilrena varianten där bokstäverna länkades samman med ett enkelt horisontellt sträck i profilfärgen. Profilfärgen blev för övrigt en övertoning mellan två olika blå nyanser eftersom beslutsfattarna inte var eniga – kompromissen vi föreslog visade sig bli helt perfekt. Detta är något vi ofta i upplever i arbetsprocessen… Ju fler kockar desto bättre soppa!

Den horisontella linjen i logotypen fick även bli Stiftas designelement. En enda linje? Japp! Mer än så behövdes inte för att ge ett affärsmässigt och seriöst intryck. Låter det lika busenkelt? Ja, när allt är på plats ska det kännas självklart – då är koden knäckt – men det enkla är inte alltid det lätta. Speciellt inte inom grafisk design.

Efter ett halvårs intensivt arbete har Stifta nu en fantastiskt stabil bas med en tydlig grafisk profil, logotyp, designelemnt, kuvert, brevpappaer, mailsignaturer, power points, blanketter och en hemsidan med BankID-login. Vi önskar Stifta all tänkbar lycka med att skapa ett nytt STARKT varumärke.