fbpx

Yrkeshögskoleutbildning: Digitala kommunikatörer

När YH-utbildningen, Operativ Digital Kommunikatör, kickade igång 2019 var det Dotter & Döse som stod först i kön för att leda kursansvaret, samt undervisningen, i utbildningens första kurs; Kommunikation i digitala medier.

Under 9 veckor lade vi grunden för hela utbildningen genom att undervisa om varumärkesstrategi, målgruppsanalys, affärsplan, marknadsplan, kommunikationsplan, kreativ marknadsföring, storytellling, content marketing, digital kommunikation vs traditionell kommunikation, kriskommunikation, CSR, grafisk profilbok, färglära, hantera och följa upp marknadsföringskampanjer, nudging, mätbara mål och mycket mer därtill.

Det är Campus Västra Skaraborg som driver utbildningen Operativ digital kommunikatör med studieort Lidköping, Borås och Uddevalla. Det innebar att alla våra föreläsningar direktsändes mellan orterna.

Vi valde att dela upp studenterna tidigt i grupper för att arbeta fram ett fiktivt varumärke. Vid examineringen presenterades hela 8 stycken nya varumärkesstrategier. Och vem vet, några av dessa kanske blir till verklighet?