Bli bästis med en Millennial – 5 marknadsföringstips
Om jag säger Millennials, vad tänker du på då? Flödar tankarna till Justin Bieber, selfies och stuprörsjeans? Eller kanske till sociala medier och en generation där 99% använder internet varje dag? I sådana fall är du helt rätt ute.
Millennials kallas den generation som är född mellan 1981 och 1996 och som har växt upp i en snabbt föränderlig värld med ständig ny teknik. Det är en grupp som tröttnat på och blivit skeptiska till reklam och det är inte så konstigt… De har ju faktiskt vuxit upp med den! Från pauserna i Idols fredagsfinaler till irriterande popup-fönster. Med tanke på hur skeptiska de är till reklam och hur många som försöker nå dem gäller det för företag att anstränga sig lite extra för att vinna en Millenials hjärta.
Men är de värda all tid och pengar?
Just Millennials är en grupp som nästan alla företag försöker nå. Varför? De är en av de största konsumentgrupperna på marknaden och skapar man en relation till en Millennial är chansen stor att man blir vänner för alltid. De är nämligen otroligt lojala! Studier visar att runt 60 procent kommer fortsätta köpa från varumärken som de älskar, och att de kan bli trogna kunder i många år.
Visste du att… Millennials är 25 procent mer benägna att interagera med en annons på sociala medier än äldre grupper? Dessutom är det även större sannolikhet att de faktiskt köper något via annonsen.
Men hur gör man då?
För att flirta med en Millennial bör man ha i åtanken att de söker autenticitet i marknadsföringen och vill konsumera innehåll med ett verkligt värde. Som företag måste man därför tillhandahålla något värdefullt för få deras tid och uppmärksamhet.
1. Närvaro i sociala medier är A och O
För att en Millennial måste du självfallet befinna dig där den är. Instagram, Facebook, Snapchat och Youtube bör från och med nu vara dina nya stammisställen. Inte minst eftersom sociala medier öppnar för möjligheten till direkta samtal mellan varumärket och kunden. Ta reda på vad eran målgrupp är intresserad av och vad som motiverar dem för att kunna producera innehåll som engagerar dem.
2. Influencern, den kända kompisen
Vad gör du om du är osäker på om en produkt är bra eller dålig? Du frågar någon du litar på såklart! Här är de unga generationerna annorlunda än äldre generationer. Om Millennials är osäkra vilken produkt de ska införskaffa, vänder de sig ofta till internet och influencerna för omdömen. Sponsring och samarbete med influencers gör det möjligt för varumärken att annonsera på ett sätt som smälter samman med användarnas sociala medieflöden. Influencers agerar nämligen som en ”vän” eller ”bekant”, någon som Millenials känner att de kan lita på. Denna sort av marknadsföring uppfattas gärna som mer autentisk och genuin.
Bra influencer marketing utstrålar trovärdighet och pålitlighet. A och O är att identifiera rätt influencers till din målgrupp. Det viktiga med influencer marketing är att det blir rätt från början, en millennial läser snabbt av om det inte känns äkta.
En bonus är… att innehållet finns kvar på internet en lång tid efter kampanjens slut och kan fortsätta spridas även efteråt, vilket kan sprida ut kostnaden över tid.
3. Häng med i svängarna
Det gäller att hänga med i svängarna och att vara redo för förändringar. Millennials är uppväxta med internet och känner sig hemma i den digitala världen. De anammar snabbt nya förändringar och om varumärket inte hänger med, blir det snabbt bortglömt. Håll därför koll på trender och se till att vara närvarande på nya plattformar, så är varumärket fortfarande med i leken.
4. Ta ansvar
Att ha en bra CSR gör skillnad i samhället, samtidigt som det bygger tillit och ett starkare band mellan företag och konsument. Millennials är en etisk generation som förväntar sig att varumärken tar ställning i viktiga frågor och gör skillnad på riktigt, det räcker absolut inte bara att prata om det. De är trötta på girighet och älskar varumärken som stödjer deras lokala samhällen. Dessutom förväntar sig Millennials en öppen dialog med företag och vill veta vad varumärket gör för att världen ska bli en bättre plats.
Tänk på att… se över företagets CSR för att attrahera en stor grupp och samtidigt vara ett etiskt företag.
5. Transparens
Millennials föredrar varumärken som främjar transparens och delar deras värdegrund. Genom att visa upp hur det ser ut bakom kulisserna och vara ärlig med hur saker och ting går till inom företaget, skapar du trovärdighet. Var transparent och ärlig i din marknadsföring, så är du en bra bit på vägen.
Stort lycka till med din nya bästis!