Så många inlägg bör du göra på sociala medier varje dag

En gång varje dag? Flera gånger varje dag eller någon gång ibland? Vi får ofta frågan från företag om hur många inlägg de bör publicera på sina sociala kanaler och vi ger i princip nästan alltid samma svar:
– Vad har ni att BERÄTTA och tror ni att det ENGAGERAR, VÄCKER KÄNSLOR och är RELEVANT för er målgrupp att ta del av?

Vi tar ett litet exempel: Den amerikanska sångerskan Taylor Swift listades 2018 som den mest inflytelserika kvinnliga twittraren av medieanalysföretaget Brandwatcher. Varför? Jo, hon fick 98 av 100 i räckvidd. Det betyder i klarspråk att nästan alla hennes följare reagerade och nåddes av hennes inlägg på grund av innehållet i hennes tweet. Gissa hur många inlägg hon gjorde TOTALT under 2018… Enbart 13 stycken!

Fyra tips för högre engagemang och bättre spridning på sociala kanaler
– Släpp fokuset på antalet inlägg och fokusera istället på inläggets innehåll. Upprätta en aktivitetsplan där ni planerar in vilken typ av inlägg, och när inlägget ska publiceras. För att få variation i era inlägg skulle ni kunna dela upp inläggen i olika kategorier som exempelvis; utbildande, underhållande och inspirerande för att enklare ta fram olika typer av innehåll.

– VÅGA sända LIVE! Sociala medier rankar livesändningar högt just nu, precis som användarna också gör, samtidigt som det är väldigt ROLIGT att både producera och titta på. Så, nästa gång ni har något spännande att berätta, dra fram telefonen och börja sända. Vem vet, det kanske blir det bästa ni gjort någonsin?

– Ni är experter inom ert område. Dela med er av er kunskap och skapa innehåll (content) som ni tror kan vara värdefull för er målgrupp. Exempel: Säljer du bilar? Ge tips på hur man på bästa sätt tvättar bilen, hur man kan köra mer miljövänligt, vad som är viktigt vid vinterväglag m.m.

– Ett organiskt inlägg på Facebook når ca 2-6 % av era följare. Genom att sponsra och marknadsföra dessa, får ni en bättre spridning och når en större publik med era inlägg.