Visioner för miljoner!

Ikea vill skapa en bättre vardag för de många människorna, Ica ska göra varje dag lite enklare och Google vill ge tillgång till världens information med ett enda klick. En bra vision är guld värd. Den visar det ultimata målet som företaget strävar mot, idealsituationen som man vill, men aldrig räknar med att nå. Ofta beskrivs visionen som ”målet om 100 år”.

En bra vision kan göra skillnad. Forskning visar att de företag som har tydliga visioner oftare är vinnare än de som saknar en vision. Mycket talar till exempel för att John F Kennedys tydliga vision att nationen skulle ta sig till månen innan 1960-talet gjorde att USA vann racet dit mot Sovjetunionen.

Att beskriva företagets vision är ett viktigt arbete som vi ofta är delaktiga i, inte minst i arbetet med grafiska profiler. För det är vanligt att företag varit aktiva i flera år utan att ha framtidsmålet definierat. En vanlig inställning vi möter är att företag är rädda för att upplevas skrytsamma och väljer en något lägre ställd vision.

Men en vision SKA vara högt ställd, som Magnus Helgessons när han slog upp den första Harryspuben för 28 år sedan; “att öppna en pub på månen”. Det gäller nämligen att sikta mot månen för att hamna i grantopparna!

Några uppmärksammade visioner genom tiderna:

  • Ikea: Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. 
  • Tetra Pak: Att minska svälten i fattiga länder, genom att effektivt kunna få ut mat till många människor.
  • Ford: (den ursprungliga): Att göra bilen tillgänglig för många
  • Apple: Att ta något fult och tekniskt svårt och göra det snyggt och lättanvänt
  • Microsoft (den ursprungliga): En PC på varje skrivbord i varje hem. (I dag): Att underlätta för människor och affärsverksamheter i hela världen att förstå och realisera sin fulla potential.

Och nu funderar du säkert på vad vår vision med Dotter & Döse är. Här kommer den; Att vara ”The arbetsplats” där våra kunder, partners och medarbetare väljer att vistas som om de vore hemma.