Att synas på Google gratis genom sökmotoroptimering
97 % av alla sökningar i Sverige görs via Google, och varje dag görs det 55 miljoner googlingar bara i Sverige.
För att synas på Google behöver du hamna högt upp i sökresultaten, tänk efter hur ofta du bläddrar igenom alla träffar som dyker upp? Ibland finns det miljoner! Vilka webbplatser som visas högst upp på Google avgörs av algoritmer. Algoritmerna älskar hemsidor som är bra sökmotoroptimerade. Så, hur sticker en ut på Google egentligen, när algoritmerna blir mer komplicerade och konkurrensen att synas blir tuffare?
Vad är sökmotoroptimering?
På engelska heter det Search Engine Optimization, förkortat SEO. Begreppet handlar om att optimera webbplatsen baserat på sökmotorns rankingsfaktorer och därmed öka chansen att rankas högt i sökresultatet. Det låter komplicerat, men vi lovar att det inte är det. Det handlar egentligen om att öka kvaliteten på dina användares besök.
Att sökmotoroptimera
Det finns olika sätt att sökmotoroptimera din hemsida, och alla dessa bör du överväga att kika närmare på, men kom ihåg att sökmotoroptimering är en långsam process. Du kommer inte att se resultat över en natt, och eftersom konkurrensen att synas är så hög, kommer du behöva jobba med din sökmotoroptimering kontinuerligt.
Steg för att sökmotoroptimera din sida:
1. Analysera din hemsida
För att ta reda på var det finns utrymme för förbättringar, bör du ta ett kik på hemsidan som den är i nuläget. Har en sökordsanalys gjorts innan, är den fortfarande relevant? Har din hemsida en blogg, där det finns möjlighet att skapa innehåll som lockar besökare?
2. Sökordsanalys
Det bästa sättet att synas på Google är att veta vad din målgrupp söker på, och skapa innehåll utefter detta. Relevanta sökord för din målgrupp och intressant content leder till fler klick och besök till din hemsida. För att ta reda på vad de söker på, behöver du göra en sökordsanalys. Detta kan göras på bland annat Google Ads Sökordsplanerare, men det finns åtskilliga andra sidor på internet som också fungerar. Tänk ut vilka ord du vill synas på, och vad dina kunder kan tänkas söka på. Sök upp alla ord och fraser som är relevanta för dig, och sortera sedan ut de ord som är värda att satsa på.
3. Skapa innehåll
Sökmotorer älskar text, så se till att skapa skriftligt innehåll utifrån dina sökord. Detta kan vara t.e.x blogginlägg eller artiklar.
Detta bör du tänka på, när du skriver sökmotoroptimerade texter:
- Var inte rädd för långa texter. Som sagt, Google älskar text, så länge texten är relevant för det sökord du valt.
- Använd inte ditt sökord för ofta på flera olika sidor. Detta skapar intern konkurrens. Att du pratar om samma ämne på fler sidor förvirrar Google, som har svårt att avgöra vilken sida som är mest relevant för ämnet.
- Använd dig av underrubriker, extra plus om du har med ditt sökord i rubriken. Då blir det tydligt för Google vad texten handlar om.
- Men glöm inte vem det är som ska läsa texten. Är dina texter bra och engagerande är chansen större att besökaren delar den i sina kanaler. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att skriva det viktigaste först.
4. Tekniska förbättringar
- Döp om dina bilder att innehålla sökord, då är de sökmotoroptimerade. Bilden ska inte innehålla å,ä,ö och bör beskriva ungefär vad som sker på bilden.
- Tänk också på att se till att bilderna har alt-text, detta hjälper Google att förstå vad bilden innehåller och ökar dina chanser att rankas högt i Googles bildsökningar. Dessutom ökar det tillgängligheten för de som använder hjälpmedelsteknik på din hemsida.
- Vem ogillar inte långsamma sidor? För stora bilder är ett big no-no. Lägg aldrig upp bilder som är över 1MB.
- På tal om långsamma sidor, se därför över din hemsida och undersök om det finns sidor som laddas i snigelfart.
- Se till att din hemsida är responsiv. Alltså, att den anpassar sig efter enheten besökarna surfar på. Mobil, padda och dator.
- Ps. här kan du läsa om hur du skapar en bättre och snyggare hemsida som imponerar på era besökare.
5. Ha tålamod med din sökmotoroptimering och följ upp dina resultat
Resultatet av din sökmotoroptimering är inget som syns över en natt, så ha lite is i magen. Välbesökta hemsidor brukar se ett resultat inom någon månad.
Var noga med att följa upp resultatet, efter en längre tid vet du precis vad som fungerar och vad som inte fungerar. Använd dig av exempelvis Google Analytics eller Google Search Console. Internet är fullt av av fantastiska program, som hjälper dig i denna roliga utvecklingsprocess.