Så skapar du en professionell broschyr
Är du redo att sätta fart på din kreativitet? Det var nämligen vi när Miljöagenturer gav oss förtroendet att ta fram deras nya broschyr. Uppdraget födde så många bra idéer och slutresultatet blev en fantastiskt fin broschyr som på köpet gav en ny logotyp, en professionell bildbank och inte minst en helt fantastisk CSR-insats. Hämta gärna inspiration till din egen broschyr från stegen som vi arbetade oss igenom till varumärket 260 OAKs.
1️⃣ LOGOTYP. Logotypen sätter ton för den övriga grafiken och i ibland kan det därför vara idé att justera den. Så blev fallet med 260 OAKS logotyp. 260 OAK är nämligen varumärket för ett trägolv som byggs av 260 mm breda ekplankor. Så genom att utgå från den breda, runda stammen i bokstaven O och sedan låta just måttet på diametern (260) ligga inuti bokstaven O integrerade vi siffrorna med bokstäverna på ett smart sätt. Inspirationen till utformning och placering av bokstäverna A och K hämtades från hur det ser ut när just plankorna måttas in mot varandra.
2️⃣ CSR. CSR-arbete blir allt viktigare och det står för Corporate Social Responsibility (företagens sociala ansvar) och med det menas hur du som företag medverkar till ett bättre samhälle och en renare miljö. För 260 OAK finns en vision om att bidra till en bättre miljö. Med en väl genomtänkt strategi arbetade vi därför fram en ny CSR-insats där 260 OAK skänker pengar per antalet sålda kvadratmeter för att bidra till bevarandet av den sista urskogen i Sverige. Vad klappar ditt hjärta ett extra slag för? Hur kan du bidra till att ta ett socialt ansvar för det i ditt företag?
En CSR-insats där pengar skänks för att bidra till att bevara Sveriges sista urskogar.
3️⃣ TEXT. Satsa på texter som innehåller content marketing … alltså ett intressant innehåll som ger läsaren kunskap och inspiration. Visst ska det finnas information om produkterna men genom att bjuda på inspiration och kunskap kring det ämnet som läsaren intresserar sig för bygger du ett förtroende även kring ditt varumärke. I 260 OAKs fall valde vi bland annat att skriva om att inreda med naturliga material, tips och trix kring att limma eller klicka fast golvet och även hur golvet på bästa sätt sköts i framtiden för att åldras vackert av tidens tand.
Texterna där vi delar kunskap och inspiration kring inredning av hemmet.
4️⃣ BILD. 90 procent av all information vi tar in är visuell och proffsiga bilder är ofta en grafikers viktigaste verktyg, inte minst när del kommer tillbroschyrer! Under en hel dag fotograferade vi egna bilder på 260 OAK och kompletterade broschyren med fantastiska naturbilder från Robin Fransén, en av Sveriges absolut bästa naturfotografer.
Professionella bilder är ofta en grafikers viktigaste verktyg.
5️⃣ DESIGN. När texter, bilder, information och en eventuell CSR-instats finns på plats kommer utmaningen att alla element ska sättas samman till en helhet. I en broschyr är utmaningen att hålla en grafisk tråd och få alla delar att skapa en harmonisk helhet med varandra. Med bildcollage och nya ingångar byggde vi en ren linje som andas natur och trägolv rakt igenom hela broschyren.
I designen gäller det att skapa en helhet. Här smälte vi samman två bilder för att
förstärka känslan av naturens rymt som texten handlar om.
6️⃣ TEKNISK INFORMATION. Ett bra tips är att låta den tekniska informationen hamna sist. Det gör den lätt att hinna när man verkligen behöver den men för den sakens skull behöver den inte vara tråkig. I den här broschyren kan kan läsaren lätt ta del av viktiga detaljer och genom att komplettera uppslagen med illustrationer, blev inte heller den här delen svår att läsa och förstå.
Teknisk information är viktig och ska vara lätt att ta till sig.
Sist men inte minst gäller det att korrekturläsa och att se över trycktekniska detaljer som till exempel val av papper och tryckeri Men, med handen på hjärtat, det är sällan i slutet som det största arbetet ligger. Vårt allra bästa råd till dig som vill skapa en professionell broschyr är helt enkelt att lägga extra tid på förarbetet. Stort lycka till och tveka inte på att höra av dig om du vill bolla några idéer kring din produktion! 🌟