Därför är podcast rätt digital media just nu!
Att lyssna på podcast är just nu väldigt populärt. Det är faktiskt så att hela 68 procent av svenskarna anger att de lyssnar på podd! Och innan dess, under perioden 2015-2019, dubblerades podd-lyssnandet i alla åldrar.
Podd är helt klart med i den digitala medieklubben och har ni inte redan dragit på er hörlurarna och satt er framför mikrofonerna så är det hög tid att göra det nu!
Vad är podcast?
En podcast, även kallad podd, är ett förinspelat ljudprogram som finns tillgängligt på olika plattformar i mobiltelefonen, via program i datorn eller på nätet.
Podcasten består oftast av flera olika avsnitt och uppbyggnaden kan ske på flera olika sätt. Oftast är det innehållet som avgör utformningen. Vad ska podden handla om? Inom vilken bransch? Vem ska lyssna och så vidare.
Något som är väldigt positivt med podd är att lyssnaren har möjlighet att prenumerera på olika podcast. Det betyder att de per automatik får information när nya avsnitt lanseras.
Varför satsa på podcast?
Den största fördelen med att satsa på podcast är att innehållet som produceras oftast lever över lång tid. Avsnitt som spelades in för flera år sedan kan vara lika aktuellt nu som då.
Det finns stora möjligheter att lyfta intressanta ämnen, erfarenheter och berättelser i en podd som stärker varumärket på ett fördelaktigt sätt. Dessutom har mediet hög tillgänglighet och sett ur en lyssnares perspektiv, kan man lyssna när och var man vill.
Vem lyssnar på podd?
Alla lyssnar på podcast! Dock olika mycket. De som lyssnar allra mest är personer mellan 26-35 år med hela 84 procent. Även den yngre publiken, 16-25 år, ligger inte långt efter med 81 procent. Även siffran för personen i medelåldern är hög med mellan 69 – 81 procent.
Därför behövs en poddstrategi
Innan inspelning av en podcast kan ske är det att rekommendera att arbeta fram en tydlig strategi för podden. För det är först när lyssnaren upplever podcasten som värdefull tid som marknadsföringen blir effektiv.
Därför tar vi alltid fram en poddstrategi där vi arbetar fram poddens utformning, tonalitet, mål, namn, längd på avsnitt, poddens målgrupp med mera.
Hur spelas en podcast in?
Det är det som är så bra med podd – vem som helst kan egentligen spela in en podd. Allt du behöver är en dator/mobil, ett inspelningsprogram och en mikrofon. Det som är avgörande för hur podden blir är vilken ambitionsnivå och kvalité som ska uppnås.
När vi producerar våra poddar beger vi oss till vår poddstudio i Lidköping. Där kopplar vi in vår poddutrustning, mickar och hörlurar.
Vi älskar att tvista och vrida på innehållet i en podd och är alltid delaktiga vid framtagning av varje avsnitts innehåll (även om det i slutändan inte är vi som pratar in det som sägs ;).
Vart hittar jag poddar?
Sugen på att börja lyssna på poddar? Då är Spotify, Acast (Android) och Podcaster (iPhone) bra ställen att börja på.