Att skapa en bra logotyp

Hur designas en bra logotyp? Det finns inga punkter att pricka av eller regler att följa. Ibland är en stram och stilren logga perfekt, andra gånger passar mer färg och form bättre. Det enda som bra logotyper har gemensamt (i våra ögon), är att de känns rätt i hjärtat hos företagen som beställt dem.

Få saker är nämligen så kluriga och ger så mycket prestationsångest som just en logotyp. Varför? Jo, just för att den ska vara enkel och unik på samma gång. Den ska fungera i både pyttelitet och megastort format. Och inte minst… den ska spegla hela företagets själ och väcka just de känslor som kunderna ska associera företaget med!

När Fotograf Caroline Roos bad om hjälp med sin nya logotyp, slog våra designerhjärtan några extra skutt. Caroline är en fantastisk och efterfrågad fotograf, inriktad på barn- och familjefotografering som byter namn till ateljé MiniMe. Vi visste att Caroline redan besatt såväl teknisk som konstnärlig kunskap och första frågan (vilket är en otroligt DUM fråga från en reklambyrå) blev därför;
– Varför gör du den inte själv?
Caroline svarade att hon hade försökt, men att hon aldrig blev nöjd.

Den känslan är lätt för oss i branschen att förstå. Så hur skapas då en bra logotyp? För oss handlar det först och främst om att förstå värderingarna och känslan i företaget. I Carolines fall sker en stor del av fotograferingen med naturen som studio och genom att skissa fram en stilren kamera med löv som klär objektivet, ville vi fånga grundidén i hennes företag. Att löven är skissade för hand är ett medvetet val för att spegla det genuina hantverket i Carros ateljé.

I nästa steg valde vi att lägga företagsnamnet i mitten av linsen och kombinerade ett rakt och ett snirkligt typsnitt med två hjärtan i ordet Mini. Färgerna guld och grönt ger, förutom en exklusiv känsla, även möjlighet för ateljé MiniMe att behålla färgerna oavsett ljus eller mörk bakgrund. Nu önskar vi Caroline ett STORT lycka till med sitt nya namn!